Steg för steg

Här hittar du den lite mer kompletta beskrivningen





1. Förberedelser

Att sälja biljetter är - rent tekniskt - lätt. Problemet för många som vill arrangera idag är att nästan alla biljetter säljs dagarna precis innan arrangemanget. Går det att ändra på det?

Ja - EasyArr ger dig helt nya möjligheter.

För en van arrangör handlar det ofta om att minimera risker. Vågar vi arrangera detta arr? Hur mycket kan vi förlora om det inte går bra? Klarar vi det?

EasyArr gör det möjligt att ta bort riskerna helt och hållet!

För en ovan arrangör - en artist eller grupp som vill göra sina första arr eller en förening som vill hyra ut sin lokal eller som själva vill arrangera - är det ofta svåra att lista ut hur många biljetter som måste säljas? Med eller utan moms, hur mycket ska vi betala till STIM, ska vi ta något betalt för lokalens slitage, el och värme...?

EasyArr guidar den ovana arrangören Steg-För-Steg

Men jag kan ju räkna själv och jag har ju redan ett enkelt biljettsystem...

EasyArr ger dig några delar till som gör att du inte bara sparar tid före utan även efter arrangemanget. Avtal, som signeras digitalt med hjälp av BankId - helt utan kostnad för alla användare - skapas direkt när kalkylen är färdig skapar en unik trygghet. 

Merförsäljning av mat, fika, godispåsar till barnteaterpubliken, böcker till författarkvällen etc skapar extra intäkter som gör att fler kan bidra till att arrangemanget blir en succé. 

2. Förfinansiering - SÅDD

I kalkylen kan du lätt testa dig fram med biljettpriset. Hur många biljetter måste säljas om priset är 100, 125 eller 200 kronor? Kalkylen tar automatiskt hänsyn till moms, STIM och andra kostnader. Och du kommer att se exakt hur stort överskottet blir per såld biljett.

EasyArr ger dig en unik möjlighet att ta hjälp av publiken med att förfinansiera ditt arrangemang. Antal biljetter som behöver säljas för att täcka alla fasta kostnader är ditt så kallade SÅDD-mål. 

Du bestämmer själv vilket datum du vill att målet ska vara uppnått – men sista dagen är när det inte kostar något att avboka arrangemanget.

Om SÅDD-målet inte uppnås behöver du inte vara orolig. Ta en liten risk - köp de sista biljetterna själv eller låt EasyArr avbryta och betala tillbaka alla pengar.

Då kostar det dig inte en krona, du tar ingen risk och du vet att ingen blir lurad!

3. Marknadsföring

Varje evenemang får en egen evenemangssida i EasyArr. Den bygger dels på de uppgifter du lagt in i kalkylen, dels på kontaktuppgifter som redan finns registrerade hos EasyArr. Allt sker med automatik och det blir rätt på en gång.

Du skriver en säljande text, lägger in en eller flera bilder, väljer färger och vill du skriver du texter som säljer dina tilläggsbiljetter. EasyArr tillhandahåller en tydlig mall som i några enkla steg guidar dig – hos oss krävs inga avancerade förkunskaper.

När du är klar får du en länk som du kan klistra in och sprida via sociala medier, i mail, klickbara annonser m m. 

EasyArr tar inte betalt för att du ska marknadsföra vår hemsida som dina biljettköpare ska hitta för att du ska sälja dina biljetter. Vi ger dig en länk som du publicerar - utan kostnad - där du vet att din publik hittar dig. På din hemsida, i annonser i din lokala mediavärld, på din facebooksida osv.

Vi fokuserar på att hjälpa dig att ta hjälp av dina fans, dina vänner, dina medlemmar, samarbetspartners och andra.

4. Biljettförsäljning

Dina biljetter skapas automatiskt med samma fakta som på evenemangssidan.

Biljetterna kan betalas både med Swish eller med kort och distribueras via mail till den adress som köparen själv önskar.

Som du kan läsa mer om på denna webb har vi flera olika biljett-typer som både skapar dig och biljettköparna trygghet samtidigt som du har full flexibilitet.

  1.  SÅDD-biljetter = biljetter som garanterar att du kan betala arrangemangets alla fasta kostnader
  2. LIVE-biljetter och biljetter vid dörren. Biljett som skapar en vinst som kan fördelas efter den modell du valt.
  3. Merförsäljningsbiljetter - som ger dig extra intäkter på ett sätt som inten annan tidigare kunnat
  4. Fribiljetter - som ger dig möjlighet att genomföra "gratis-arrangemang"
  5. Sponsors- och bidragsbiljetter - som skapar världens första cirkulära sponsorsmotor.

Avläsning vid dörren

På biljetten finns en QR-kod som du, eller din personal, enkelt avläser vid entrén med hjälp av en smartphone. Via din arrangörssida skickar du ut en länk till den du själv önskar och vips kan dennes telefon användas som en avläsare.

För mindre arrangemang är det lättare att ta ut en biljettlista där du - med penna - kan pricka av dem som kom. 

Som du ser - EasyArr är mer än en vanlig biljett-tjänst ...

    5. Merförsäljning

    Med hjälp av merförsäljningsbiljetterna kan du skapa helt nya intäkter. 

    Du kan sälja många olika produkter i förväg. EasyArr sätter inga gränser - dina behov styr.

    Mat, dryck, skivor, böcker, T-shirts, affischer, bussbiljett till och från arret och mycket annat. Artister, lokalägare, krögare, arrangör: EasyArr ger en en möjlighet att komma överens om ifall och i så fall hur ni vill dela på intäkterna. En biljett, som automatiskt reglerar även hur ni delar på intäkterna, efter moms, skapar du på mindre än en minut.

    EasyArr ger kulturarbetarna nya intäkter - ger krögarna ökad försäljning och ger därmed fler arrangemang en möjlighet att bli av. 

    6. Rapporter och utbetalningar

    Efter genomfört arrangemang får du flera tydliga rapporter. Därmed blir det lätt för dig att redovisa STIM, gager, moms och att få din kassör/ekonomiavdelning att jubla över hur lite tid det tar att ta hand om administrationen.

    Då parterna signalerat till EasyArr att arrangemanget genomförts och att parterna är överens om "siffrorna" betalar EasyArr - inom 3 dagar - ut pengarna till det konto vi verifierat i samband med att arrangören skapade sin profil.